کد مطلب:30497 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

خطبه ها و کلمات علی











از امیرالمومنین سلام الله علیه خطبه ها و سخن های فراوانی در كتب تاریخ و اخبار و آثار روایت شده است، علی علیه السلام بعضی از این خطبه ها را در منابر مدینه، بصره و كوفه ایراد نموده است، و پاره ای دیگر را در میدان جنگ و هنگام پیكار با دشمنان برای لشكریان خویش خوانده و آنها را از امور جاری آگاه نموده است.

این خطابه ها در موضوعات مختلف وارد شده اند، بعضی در توحید و خدا شناسی و صفات الهی ایراد گردیده اند و مسلمین را با خداوند متعال و صفات ثبوتیه و سلبیه آشنا كرده و در حقیقت علم خدا شناسی و معرفت پروردگار را به مردم آموخته اند و بعضی دیگر درباره پیامبران و سفیران خداوند آورده شده اند كه امیرالمومنین سلام الله علیه در آنها از خصوصیات پیامبران و رنجهای آنان در ترویج دین مبین اسلام گفتگو می كند، مخصوصا از فدا كاری هایی كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در راه تحقق نظام اسلامی متحمل شده اند.

پاره ای از خطبه ها نیز درباره ی فضایل اخلاقی و آداب اجتماعی و فردی مسلمانان می باشد. علی علیه السلام در این گونه خطبه ها از آداب شریعت و احكام و مقررات دینی سخن گفته است و با بیانات شافیه و مواعظ كامله خود، راه سعادت و خوشبختی را به جامه اسلامی می نمایاند.

تعدادی از خطبه ها در موضوع جهاد با كفار و منافقان ایراد شده اند و علی علیه السلام در این گونه خطبه ها كه تعداد آنها فراوان است، شیعیان و پیروان خود را به جهاد با منافقان و كسانی كه خود را در ظاهر مسلمان جلوه می دهند تشویق می نماید و می فرماید: «جهاد یكی از درهائی است كه آدمیان را به خداوند می رساند.»

از علی علیه السلام نامه ها و فرمان هائی نیز رسیده كه برای حكام و والیان خود نوشته است. امام در این فرمانها بهترین دستور العمل ها را برای هدایت و فلاح مردم صادر فرموده است

[صفحه 2]

از این گونه فرمانها مواردی وجود دارد كه می تواند در همه زمانها و مكانها سرمشق مسلمین و جامعه بشریت باشد.



صفحه 2.